Tips voor succes met Google AdWords

Hoe zet je Google AdWords succesvol in? 

Van bedrijven die wij spreken horen we regelmatig verhalen over het inzetten van Google AdWords, maar dat het niks heeft opgeleverd. Wij zijn er echter van overtuigd dat het in vele gevallen wél had kunnen werken, mits het op de juiste manier was ingestoken. Dat is de reden waarom ik in een serie van drie Sprout blogs de juiste inzet van Google AdWords wil toelichten. In deel één een introductie in Google AdWords.

Sprout-expert Ralph Wolbrink maakt je wegwijs

AdWords sinds 2000
Op 23 oktober 2000 bracht Google het revolutionaire Google AdWords systeem naar de markt. Op dat moment werden er 20 miljoen zoekopdrachten per dag gedaan op Google.com. Om dat even in perspectief te zien, momenteel worden er op Google dagelijks 1 miljard zoekopdrachten ingevoerd. In 2002 ging Google AdWords van een CPM (prijs per 1000 vertoningen) naar een CPC (kosten per klik) model. Inmiddels is maar liefst 96% van de omzet van Google wordt verdiend met advertenties.

Tips voor succes met Google AdWords

Uitsluitingszoekwoorden

Zorg dat je altijd gebruik maakt van uitsluitingszoekwoorden. Hierdoor blijven je marketing campagnes relevant.

Adverteren via de Amerikaanse zoekmachine.

Kwaliteit
Google is dus bijzonder afhankelijk van advertenties en dus ook van het AdWords systeem. Dit betekend natuurlijk ook dat het handhaven van kwaliteit voor gebruikers van Google en Google AdWords enorm belangrijk is. Hier hebben we gelijk het meest essentiële onderdeel van het slagen of falen van een campagne te pakken. Relevantie is de sleutel tot succes en hoe je dit doet zullen we in deel 2 van deze serie verder behandelen.

Om even terug te komen op relevantie, voor Google is dat een relevante advertentie bij elke specifieke zoekopdracht. Als iemand zoekt op “laptop kopen” en klikt op een advertentie en vervolgens beland op een pagina over televisies dan kun je je voorstellen dat dit een slechte gebruikerservaring is. Als dit structureel zou zijn, dan gaan mensen naar alternatieven zoeken en Google verlaten. 

Om dit te ondervangen heeft Google een formule ontwikkeld waarmee de relevantie van een advertentie wordt bepaald. Hierbij wordt gekeken naar het zoekwoord, de advertentie en de landingspagina. Door hier een waarde aan te hangen, de Quality Score, en deze mee te nemen in het veiling model beloond Google relevante advertenties en wordt de kwaliteit van de zoekmachine gewaarborgd.

Onderstaande video geeft een goede uitleg over de Quality Score en waarom dit belangrijk is.
De veiling
Eerder in dit blog noemde ik het veiling model van Google AdWords al. Wat veel mensen nog weleens ten onrechte denken is dat diegene met de grootste portemonnee de hoogste positie heeft. Nu is dat niet geheel onwaar, want je hebt immers geld nodig om te adverteren, maar in AdWords is het niet zo dat de hoogste bieder ook automatisch de beste positie heeft. Ook dit komt weer door de kwaliteitscheck die Google doorvoert.

Op een resultatenpagina na een zoekopdracht zijn een beperkt aantal posities aan advertenties te vergeven. Logischerwijs krijgt in de regel de bovenste advertentie meer klikken dan een advertentie onderaan de pagina. Om te bepalen welke advertentie waar komt te staan heeft Google de AdRank ontwikkeld. Deze formule is niet bijzonder moeilijk, maar heeft erg veel gevolgen voor de resultaten van een campagne.

De AdRank formule is als volgt: Quality Score x CPC bieding = AdRank. Oftewel hoe relevant is jouw advertentie én hoeveel ben je bereid te betalen voor een klik. Door deze formule te hanteren kan Google dus iemand die minder biedt, maar relevanter is, boven iemand plaatsen die meer geld over heeft voor een klik.
In het volgende deel van deze mini serie zal ik het opzetten van een campagne behandelen. Het laatste blog zal in teken staan van optimaliseren en uitbouwen van Google AdWords campagnes.

Follow @ralphwolbrink

Dit artikel is geschreven door
Ralph Wolbrink.

Lid van het Sprout Expertpanel

Soorten zoekwoorden

Google noemt het ‘zoektypen’, de verschillende manieren waarop je zoekwoorden kunt inzetten. Ze variëren van brede naar verfijnde zoekopdrachten: tikt iemand 1 woord in of geeft hij of zij ook aan dat bepaalde woorden niet meegenomen mogen worden in de zoekopdracht (dit doe je door een –teken voor het woord te plaatsen)? Begin met brede zoekwoorden. Je maakt ze specifieker naarmate je inzicht krijgt in wat werkt voor je campagnes.

Onderscheidend vermogen

Wat onderscheidt je bedrijf van de concurrenten?

Is het je locatie, je stijl van werken of je handgemaakte producten?

Werk je sneller dan de rest of ben je goedkoper?

Ben je alleen inzetbaar voor een speciale doelgroep?

Zijn je diensten beloond met een prijs of ben je de enige leverancier (in de regio) van een bepaald merk? De woorden die je als ondernemer typeren, zijn ook relevant voor de zoekwoordenlijst en de tekst op je landingspagina.

Tips voor succes met Google AdWords

Geografische targeting

Geografische targeting betekent dat je een geografisch gebied kiest waarin je advertentie wilt laten zien. Als kapper in Houten heb je er bijvoorbeeld weinig aan om je targetgebied te laten reiken tot Rotterdam. Je hebt de keuze uit een regio, plaats of land. De juiste locatie is minstens zo belangrijk als je advertentietekst. Ook hier geldt: hoe relevanter, hoe succesvoller. Je kiest per campagne één of meerdere locaties. Je kunt ook kiezen om een straal van het gewenste aantal kilometers te selecteren rondom een adres. Kies voor meerdere provincies of plaatsen. Bij het afbakenen van je geografische targeting raden we ook aan om na te denken over waar je producten het meest worden gebruikt: bijvoorbeeld steden, platteland, strandplaatsen, recreatieparken of waterrijke gebieden.

Landingspagina

Dit is de pagina waar de advertentie naar verwijst. Het kan een bestaande pagina zijn, maar het kan lonen om een nieuwe pagina aan te maken, omdat je een advertentie maakt voor een speciale actie.

Belangrijk is dat de pagina waar de klikkers op belanden, zo veel mogelijk aansluit bij je advertenties en de zoekwoorden. Google rankt op relevantie.

Heb je een elektronicazaak en verkoop je veel merken maar geen Apple en besluit je dit wel te noemen in je advertentie omdat je weet dat het een populair merk is?

Dan is dit misleidend en zal Google je advertentie afkeuren.

Budget

Je kiest zelf het bedrag dat je per maand, per dag of per zoekwoord wilt besteden aan de campagne. Je betaalt voor iedere keer dat iemand op je advertentie klikt (cost-per-click of CPC). Omdat je zelf het maximumbedrag vaststelt, betaal je nooit meer dan je budget. Een dagbudget kan zo laag zijn als 1 euro, maar of je hiermee het gewenste resultaat boekt is mede afhankelijk van de branche waarin je werkt. Voor sommige zoekwoorden betaal je maar 10 cent per keer, voor een andere 50 cent of meer. Google AdWords werkt als een veiling. Bij iedere
zoekopdracht die iemand invoert in Google wordt een bedrag, kwaliteitsscore en positie berekend. Wat je maximaal per klik betaalt is lastig te bepalen. Je kunt Google het bedrag per klik laten bepalen, of zelf een maximum opgeven (in het tweede geval doe je mee aan de ‘bidding’). De daadwerkelijke prijs per klik wordt bepaald door meerdere factoren, waaronder de regio waarin je adverteert, de zoekwoorden die je gebruikt en de kwaliteit van je website.

Landingspagina

Dit is de pagina waar de advertentie naar verwijst. Het kan een bestaande pagina zijn, maar het kan lonen om een nieuwe pagina aan te maken, omdat je een advertentie maakt voor een speciale actie.

Belangrijk is dat de pagina waar de klikkers op belanden, zo veel mogelijk aansluit bij je advertenties en de zoekwoorden. Google rankt op relevantie.

Heb je een elektronicazaak en verkoop je veel merken maar geen Apple en besluit je dit wel te noemen in je advertentie omdat je weet dat het een populair merk is?

Dan is dit misleidend en zal Google je advertentie afkeuren.

Budget

Je kiest zelf het bedrag dat je per maand, per dag of per zoekwoord wilt besteden aan de campagne. Je betaalt voor iedere keer dat iemand op je advertentie klikt (cost-per-click of CPC). Omdat je zelf het maximumbedrag vaststelt, betaal je nooit meer dan je budget. Een dagbudget kan zo laag zijn als 1 euro, maar of je hiermee het gewenste resultaat boekt is mede afhankelijk van de branche waarin je werkt. Voor sommige zoekwoorden betaal je maar 10 cent per keer, voor een andere 50 cent of meer. Google AdWords werkt als een veiling. Bij iedere
zoekopdracht die iemand invoert in Google wordt een bedrag, kwaliteitsscore en positie berekend. Wat je maximaal per klik betaalt is lastig te bepalen. Je kunt Google het bedrag per klik laten bepalen, of zelf een maximum opgeven (in het tweede geval doe je mee aan de ‘bidding’). De daadwerkelijke prijs per klik wordt bepaald door meerdere factoren, waaronder de regio waarin je adverteert, de zoekwoorden die je gebruikt en de kwaliteit van je website.