De perfecte AdWords advertentie

Wanneer je veel geld uitgeeft aan Google dan wil je vanzelfsprekend  het beste uit je campagnes halen. In dit bericht kom je erachter hoe je meer rendement uit je account kunt halen en hoe je geoptimaliseerde AdWords advertentie maakt die beter converteren dan de standaard advertenties. Geen tijd om zelf uw advertenties bij te houden? Vraag dan meer informatie over AdWords uitbesteden. Uiteraard wil je dat je advertenties zo vaak mogelijk worden getoond wanneer mensen ‘jouw’ zoekwoorden intikken op Google. Om je advertentiepositie te bepalen, maakt Google gebruik van een algoritme. Deze ‘Ad Rank’ kijkt naar de maximale kosten per klik (CPC, zie Budget) en de kwaliteitsscore van de campagne. Deze score wordt onder andere bepaald door de relevantie van de advertentie in combinatie met de website waarnaar de advertentie verwijst. Bij iedere zoekopdracht wordt de positie opnieuw berekend: je kunt dus altijd iets aanpassen aan de advertentie om je positie te verbeteren. Dat is zelfs aan te raden aangezien er iedere dag meer adverteerders bijkomen.

Wat maakt een AdWords-advertentie volmaakt?

Ook al lijkt het eenvoudig het is zeker niet gemakkelijk om een kwalitatief goede Adwords advertentie te maken. De ruimte voor het schrijven is maar beperkt en de uitdaging ligt dan ook in het puzzelen over hoe je met weinig ruimte toch je boodschap aan de potentiële klant kan overbrengen. Verder is het natuurlijk ook belangrijk wat vervolgens de doorklik ratio is naar uw advertentie.


Wat voor titel moet ik gebruiken in een AdWords-advertentie?
Zolang je gebruik maakt van een goede structuur in je account. Denk hierbij aan het onderverdelen van meerdere advertenties en advertentie groepen  zit je goed. Maar wat voor titel moet je dan bedenken?
De titel van de advertentie is natuurlijk het eerste onderdeel. Dit is tevens het belangrijkste en prominentste gedeelte. Wanneer er een zoekopdracht plaatsvind binnen de zoekmachine van google dan is het belangrijk dat deze match met de titel van de advertentie. Op deze manier weet u zeker dat uw advertentie relevant is voor de gebruiker en zal er ook vaker op uw advertentie geklikt worden. Tevens voldoet een relevante AdWords advertentie aan  de verwachting van de gebruiker/potentiële klant. Dit vind Google ook erg belangrijk. Dit proces kunt verfijnen  met de optie {Keyword: insertion}. Hier komen we in een later artikel op terug.

AdWords advertentie Hoe maak ik de perfecte?


Welke opties heb ik met betrekking tot het verwerken van een url in een advertentie

Binnen de Google cpc advertenties heeft u de mogelijkheid om 2 url s op te geven. 1 zichtbare url oftewel een lok url. En de url waar het daadwerkelijke verkeer heen moet. De lok url kunt u gebruiken om bijvoorbeeld zoektermen in te verwerken zodat de advertentie aanlokkelijker word om op te klikken.

Hoe zit het met de advertentietekst?
U heeft slechts een beperkte ruimte om uw advertentie teksten te schrijven. Benut alle ruimte en probeer uw usp s in de advertenties te verwerken. Bezorgt u snel? Heeft u de laagste prijs? Benut de beschikbare ruimte voor dit soort informatie. De tekstruimte is kort, voor de kop heb je bijvoorbeeld slechts 25 tekens om de aandacht te trekken. Dit is inclusief spaties. Denk goed na over de pagina waar de campagne naar gaat leiden. Is dit de homepage of klikken ze door naar een speciale aanbieding? Zorg ervoor dat de inhoud van de advertentietekst inhoudelijk bij de pagina past waar deze naar verwijst. Voor de tekst onder de kop heb je 2 regels van 35 tekens (inclusief spaties).

Enkele tips voor het schrijven van de advertentie:

Maak duidelijk waarom mensen moeten klikken: wat is er zo speciaal aan je aanbieding of website; welke producten krijgen ze te zien?

Beschrijf wat je product, bedrijf of aanbieding uniek maakt. Vermeld prijzen, promoties en exclusieve aanbiedingen, dit zijn goede triggers. Stem iedere advertentie af op je landingspagina.

Kijk naar advertenties van concurrenten. Gebruik zoekwoorden in je tekst, deze worden dikgedrukt weergegeven in je advertentie en trekken zo extra aandacht.

Relevantie

Je advertentie wordt uiteindelijk alleen getoond wanneer deze relevant is voor de bezoeker. Hoe relevanter jouw zoekwoorden, hoe groter de kans dat er op je advertentie wordt geklikt en mensen op je website terechtkomen. Neem dus de tijd voor het kiezen van zoekwoorden. Brainstorm en maak een zo lang mogelijke lijst, inkorten kan altijd nog. Per advertentiegroep is het gebruikelijk om tussen de 15 en 45 zoekwoorden te gebruiken. Kijk naar synoniemen en hou ook rekening met uitsluitingswoorden. Dit zijn woorden waar je
beslist niet op gevonden wilt worden. Als je alleen fietsen verhuurt en ze niet repareert, waarom zou je dan gevonden willen woorden op een zoekterm als ‘fietsen+reparatie’?

De kwaliteitscore

De kwaliteitsscore van de campagne wordt voor een belangrijk deel bepaald door de verwante ‘click through rate’ (CTR): het aantal keren dat op je advertentie is geklikt, gedeeld door het CTR: wat is goed? Wat een goede CTR is, is lastig te zeggen. Rond de 2% is gemiddeld. 20% is al fantastisch, maar als mensen naar je website klikken en daar vervolgens niks doen, heb je er alsnog niks aan. Wat telt is dat ze op je site actie ondernemen die tot omzetverhoging leidt. aantal keren dat je advertentie is getoond. Als 20 personen klikken op je advertentie, terwijl die 1000 keer is getoond, dan is de CTR 2%. Het gaat hierbij om de verleidelijkheid van je advertentie:

Adwords Advertentie extensies
Er bestaat ook  nog een mogelijkheid om  aan een advertentie verschillende Adwords advertentie extensies te hangen.
Dit wil zeggen dat wanneer u bijvoorbeeld een advertentie aanmaakt voor herenfietsen u ook de mogelijkheid heeft om bijvoorbeeld uw advertentie te verlengen met een gedeelte van dames fietsen en of kinderfietsen.  Deze verlengingen kunt u ieder afzonderlijke url meegeven.
AdWords optimalisatie
Wanneer u al deze punten hebt doorlopen moet u dan maar afwachten wat de resultaten zijn. Nee dit zeker niet het geval. alleen afwachten maar intensief Adwords beheer en monitoring van de resultaten dragen bij aan een positief resultaat. Goed converterende advertenties kunt u laten staan en slechts presterende advertenties pauzeert of verwijderd u. Dit zelfde verhaal past u toe bij de zoekwoorden. U zult zien dat door intensief Adwords advertentie beheer u rendement zeer snel terug word verdient.
Google Adwords uitbesteden voor nog meer rendement
Zoals u kunt zien is het nog een hele klus om een kwalitatief goede advertentie te maken. Dit is slechts 1 onderdeel van het geavanceerde systeem.  Bedenk goed dat wanneer u het meeste rendement uit uw advertentie wilt dat u dat de nodige kennis en expertise in huis moet hebben om dit te realiseren. Veel internetondernemers komen van een koude kermis thuis. Dit is dat ook de reden dat zij ervoor kiezen om hun Adwords beheer uit te besteden. Wilt u meer informatie over Google Adwords uitbesteden? Vraag vrijblijvend een Adwords offerte op via onze website.


Heeft u niet zoveel raakvlakken met dit cpc systeem van Google? Bent u van mening dat u doelgroep zich helemaal niet op Google bevind? Wees niet teleurgesteld want hoogstwaarschijnlijk bied Marktplaats Admarkt de oplossing voor dit probleem. Admarkt is een soort gelijk advertentie systeem maar dan van Marktplaats! Marktplaats heeft natuurlijk een heel ander slag volk op de website die per direct opzoek zijn naar de echte koopjes. Wanneer u constateert dat uw doelgroep koopjes jagers zijn dan is Admarkt iets voor u.