Meten en testen

Met eenvoudige testen maak je je advertentie zo effectief mogelijk.

Het is echt de moeite waard om dit te doen. Het verschil kan al in een woord zitten of in de landingspagina. Je test dit binnen Google AdWords met de tool Campaign Experiments. Je maakt hierin kleine aanpassingen om te kijken wat het beste werkt. Binnen Adwords moet je niet vergeten om aan te geven dat je aan het testen bent, anders loop je het risico dat je concurreert met je eigen advertentieteksten. Elementen die je kunt testen:

De manier om de effectiviteit van je campagne te testen is door Google Analytics in te zetten.

Dit programma houdt het verkeer van en naar je website bij. Je ziet niet alleen hoeveel mensen op je website terechtkomen, maar ook hoe lang ze blijven en welke pagina’s ze bekijken, hele waardevolle informatie. Een Google AdWords campagne is te koppelen aan Google Analytics. Het vertelt je of mensen doorklikken op je website of dat ze direct afhaken. En hoe lang blijven ze eigenlijk op je website, wat bekijken ze? Als je ook een webshop hebt, geeft Google Analytics inzicht in het aantal verkopen en het rendement van de Google AdWords-campagne.

AdWords beheer met Analytics

Google Analytics is een werktuig dat vaak over het hoofd wordt gezien door mensen die van AdWords-beheer gebruik maken voor hun online advertenties. Het is echter een geweldige tool om uw publiek beter te leren kennen. Tenslotte zijn er geen twee mensen die hetzelfde zijn en uw AdWords beheer moet hierop afgestemd zijn.

Hoe kan Google Analytics u helpen bij uw Adwords beheer

Google Analytics helpt u om het bezoekersverkeer op uw website te analyseren en een compleet. plaatje van uw publiek te krijgen: wat ze nodig hebben en hoe u ze het beste kunt interesseren voor het maken van een aankoop / het opnemen van contact. Dit maakt het uiteindelijk ook makkelijker om gericht het AdWords-beheer van uw campagnes af te stemmen.

En toch is het eigenlijk een product dat amper bekend is en nog minder als aantrekkelijk gezien wordt. Daarom vonden we het hoog tijd om u hierover te berichten.

Hoe werkt AdWords beheer met Analytics?

Analytics werkt doordat u op elke pagina van uw website een klein stukje Javascript toevoegt. Hierdoor gaat Analytics de pagina’s in kwestie volgen en er informatie over verzamelen. Zonder dat uw bezoekers er iets van merken. Het is dus eigenlijk heel eenvoudig om ermee te beginnen.

Maak een account aan, voeg de Analytics code aan uw website toe en u bent klaar.

Maar wat krijgt u daardoor?

Informatie! Dankzij Google Analytics kunt u kennis verwerven, waarmee u uw website gericht kunt verbeteren én uw AdWords beheer meer rendabel kunt maken. Vergelijk het met een automonteur. Als er één is die zegt “Die is kapot, ik ga hem proberen te maken” en een ander die zegt “De V-snaar is versleten, kost €10 en 10 minuten werk,” weet u waarschijnlijk welke u aan uw auto zou willen hebben. Voor website- en Adwords beheer geldt dat ook: als u gericht te werk gaat, krijgt u beter, sneller resultaat.

Welke informatie dan?

AdWords beheer makkelijker met Analytics Uit de Analytics rapportage haalt u algemene bezoekersinformatie zoals waar de bezoeker vandaan komt, hoe hij / zij op uw website kwam, welke keywords hij / zij zocht, hoelang hij / zij bleef en of hij / zij eerder op uw website is geweest. Ook interessant is de ‘bounce rate’. Dit geeft een indicatie dat uw bezoeker niet vond wat hij / zij zocht. Deze bounce rate krijgt u per pagina te zien. Zo ziet u precies waar mensen afhaken en waar ze daarna naartoe browsen. Zo weet u dus precies welke pagina’s werk nodig hebben en aan welke pagina’s u juist verdient. Daar kunt u uw AdWords beheer weer op afstemmen.

Liever uw Adwords uitbesteden?

Als u dit teveel werk lijkt kunt u natuurlijk altijd het beheer van AdWords uitbesteden. Bij Media de Boer hebben we uitgebreide expertise in het opzetten van succesvolle Adwords campagnes, hun optimalisatie en Adwords beheer. Neem dus gerust contact op, of vraag een offerte aan.

AdWords beheer met Analytics