Welk percentage zoekers klikt op je advertentie wanneer deze wordt getoond?

Een hogere kwaliteitsscore leidt tot lagere CPC-kosten voor eenzelfde positie op Google met als resultaat: meer klikken voor minder budget. Relevantie is een andere zeer belangrijke factor. Hoe beter je zoekwoorden en advertentieteksten bij de zoekopdracht passen en hoe relevanter de landingspagina is, hoe hoger je scoort.

De advertentierangformule verbeteren

Wanneer mensen via Google onderzoek doen en iets kopen, zijn ze geïnteresseerd in de meest relevante en nuttige resultaten. Advertentie-extensies helpen daarbij door potentiële klanten meer informatie te verschaffen en extra mogelijkheden om te reageren. Zij kunnen bijvoorbeeld uw zakelijke telefoonnummer bellen, uw bedrijfslocatie bekijken of op een kaart of een nog relevantere bestemmingspagina kiezen die u via sitelinks promoot. Met advertentie-extensies worden meestal de klikfrequentie en de algehele prestaties van een campagne verbeterd omdat ze de advertentie nuttiger maken.

Vandaag kondigen we verbeteringen aan in de De advertentierangformule van de AdWords-veiling waardoor we consistenter relevantere advertentie-extensies en advertentie-indelingen kunnen weergeven.

Verbeteringen in de advertentierangformule

Ons systeem voor de bepaling van de positie van advertenties op de pagina’s met zoekresultaten maakt gebruik van een berekening genaamd Advertentierang. Voorheen werd de advertentierang berekend aan de hand van uw maximum CPC-bod en uw kwaliteitsscore. Met deze update komt daar nu een derde component bij: de verwachte impact van uw advertentie-extensies en -indelingen. Bovendien speelt de advertentierang nu een grotere rol bij het bepalen of uw advertentie geschikt is om met extensies en indelingen te worden weergegeven.

Hier volgen meer details over en implicaties van deze wijzigingen:

  • Advertentie-extensies en -indelingen kunnen nu de positie van uw advertentie op de pagina met zoekresultaten beïnvloeden. Als twee concurrerende advertenties hetzelfde bod en dezelfde kwaliteit hebben, wordt de advertentie met het verwachte positievere effect vanwege extensies meestal op een hogere positie weergegeven dan de andere advertentie.
  • Omdat de advertentierang nu belangrijker is bij het bepalen of uw advertentie geschikt is om met extensies en indelingen te worden weergegeven, moet u mogelijk uw kwaliteitsscore, bod, of beide verhogen zodat extensies en indelingen kunnen worden weergegeven.
  • Gewoonlijk tonen we u in elke veiling de best presterende en meest bruikbare combinatie van de geschikte extensies en indelingen. U hoeft dus niet te proberen te voorspellen met welke extensies uw klikfrequentie het meeste wordt verhoogd.
  • U kunt lagere of hogere gemiddelde CPC’s in uw account waarnemen. U ziet mogelijk lagere CPC’s als uw extensies en indelingen zeer relevant zijn en we veel betere prestaties verwachten in vergelijking met concurrenten in de veiling. In andere gevallen ziet u mogelijk hogere CPC’s vanwege een verbetering in de advertentiepositie of toegenomen concurrentie van andere advertenties met extensies en indelingen.
  • Momenteel geldt deze update uitsluitend voor advertenties in het zoeknetwerk die op Google Zoeken worden weergegeven.

Aanbevelingen voor het gebruik van advertentie-extensies

Met extensies maakt u uw advertenties nuttiger en kunt u de prestaties van uw campagne verbeteren. Voeg daarom extensies toe die zinvol zijn voor uw bedrijfstype en de advertentierangformule en de campagnedoelen. Met deze verbeteringen in de advertentiepositie doen onze systemen nog meer om automatisch extensies weer te geven in de context waarin ze het meest bevorderlijk zijn.

Stel dat iemand in de binnenstad op een mobiele telefoon zoekt naar ‘autoreparatie’. In dat geval zal de gebruiker waarschijnlijk op uw advertentie reageren wanneer hij of zij op een telefoonnummer kan klikken of op een link kan tikken om een routebeschrijving te krijgen naar uw bedrijfslocatie. We kunnen dan een combinatie van oproep- en locatie-extensies weergeven bij uw mobiele zoekadvertentie.

Stel nu dat iemand in de voorstad op een laptop zoekt naar ‘autoreparatie’. En stel dat uw advertentie de derde positie heeft behaald boven de organische resultaten in deze veiling. Wij kunnen dan uw verkopersbeoordeling en sitelinks bij uw advertentie weergeven omdat deze combinatie van extensies de best presterende en nuttigste is in deze veiling en voor deze advertentiepositie. De advertentierangformule lees verder

We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om advertenties relevanter te maken voor de intentie en context van de gebruiker. Na maanden van testen zijn we ervan overtuigd dat deze wijzigingen met betrekking tot de advertentiepositie zullen bijdragen tot het bereiken van dit doel omdat mensen consistent de nuttigste combinatie van extensies en indelingen te zien krijgen.

Verklarende woordenlijst

Most frequent questions and answers

Een reeks zoekwoorden, advertenties en biedingen die je gezamenlijk beheert met als doel het weergeven van advertenties aan mensen die hierin waarschijnlijk geïnteresseerd zijn.

Het URL-adres van de pagina waar je wilt dat gebruikers naartoe worden geleid als ze op je advertentie klikken.

Dit is het percentage bezoeken waarbij slechts 1 pagina wordt bekeken voordat de website weer wordt verlaten.

Een reeks advertentiegroepen (advertenties, zoekwoorden en biedingen) die eenzelfde budget en geografische targeting gebruiken. In je Adwords-account kunnen meerdere advertentiecampagnes actief zijn.

Een verhoudingscijfer dat aangeeft hoe vaak mensen op je advertentie klikken nadat ze deze hebben gezien.

Het gemiddelde aantal conversies dat uit elke klik voortkomt. Cost per click (CPC) Het bedrag dat je betaalt voor een klik op je advertentie.

Een bedrag dat je instelt voor elke advertentiecampagne om aan te geven hoeveel je gemiddeld per dag wilt besteden.

Een schatting van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en landingspagina. Advertenties van hogere kwaliteit kunnen leiden tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie.

De webpagina waarop klanten terechtkomen als ze op je advertentie klikken. Dit is gewoonlijk hetzelfde als de bestemmings-URL van de advertentie.

De mate waarin de elementen van je campagne overeenkomen met waar iemand naar lijkt te zoeken.

Sessies staan voor het aantal afzonderlijke sessies dat door iedere websitebezoeker op je site is gestart. Als een gebruiker gedurende 30 minuten of langer inactief op je website is, wordt een nieuwe activiteit gerekend als nieuwe sessie. Komen gebruikers binnen 30 minuten terug op je website, dan wordt dit tot de oorspronkelijke sessie gerekend.

URL staat voor Uniform Resource Locator en staat voor een adres van een bestand dat op het internet aanwezig is. Vaak zijn dit webpagina’s of afbeeldingen.

Het aantal weergaven van je advertenties. Telkens wanneer je advertentie op een pagina met zoekresultaten of op een andere site in het Google Netwerk wordt weergegeven, geldt dit als één vertoning. Zichtbare URL Het webadres dat meestal als groene tekst in een advertentie wordt weergegeven.

Het zoekvolume vertelt hoe vaak er op een zoekwoord of zoekcombinatie wordt gezocht.

Woorden of woordgroepen die je product of service beschrijven. Ze helpen de advertentie bepalen wanneer en waar je advertentie wordt weergegeven als mensen zoeken op je diensten.

Bron: https://support.google.com/adwords/topic/3121777?hl=nl&ref_topic=3119071